Ist Beef Jerky "Überlebensnahrung"?

Onko naudanlihakuivaliha "selviytymismateriaalia"?

Benjamin Jacobs

Viime päivinä olemme saaneet uskomattoman paljon sähköposteja ja Facebook-viestejä aiheesta Beef Jerky ja "survival food", eli selviytymiseen tarkoitettu ruoka. Nykytilanteessa monet asiaankuuluvat "survival"-sivustot ovat suosittuja, ja monet niistä listaavat Beef Jerkyn selviytymisruokana erilaisissa listoissaan. Näin selitämme saamamme kyselyt aiheesta, joihin haluamme nyt lyhyesti vastata. Ensin kuitenkin kaksi perustavaa kysymystä, sen jälkeen yleisimmät asiakaskysymykset:

Mitä on selviytymisruoka?

Yksinkertaisesti sanottuna ne ovat elintarvikkeita, jotka säilyvät pitkään ja ovat turvallisesti pakattuja, takaavat suuren kalorimäärän ja tarjoavat keholle riittävästi ravinteita.

Milloin tarvitsen selviytymisruokaa/hätävaraston?

Rehellisesti? Aina oikeastaan. Olipa kyseessä pandemia kuten nyt tai onnettomuus kemiantehtaalla – hätävarasto on aina järkevä. Ei tarvitse tehdä liioiteltuja hamstrausostoksia tai muuttua fanaattiseksi "survivalistiksi" tai "prepperiksi". Mutta hallittava varasto vettä, peruselintarvikkeita, paristoja, kynttilöitä, kaasukeitin, lääkkeitä jne. EI OLE KOSKAAN väärin. Itävallan siviilisuojeluyhdistyksen sivustolta voi saada tarkempaa tietoa. Alta löydätte muutamia hyödyllisiä linkkejä.

Kuinka kauan Simple Jerky säilyy?

Ilmoitamme parasta ennen -päivämääräksi 6 kuukautta. Olemme kuitenkin tietoisesti säilyttäneet kotona joitakin alkuvaiheiden ja eri erien Jerky-pusseja myymättä, jotta voimme itse nähdä, onko se vielä vuosienkin jälkeen 100 % syötävää. On, on. Jopa vuoden 2014 pussit ovat moitteettomia. Virallisten määräysten vuoksi pysymme kuitenkin 6 kuukaudessa ja suosittelemme teitäkin ottamaan tämän huomioon.

Riittääkö Jerky selviytymiseen?

Tietenkin keho tarvitsee muutakin kuin pelkkää lihaa. Jos keholta puuttuu pitkään välttämättömiä ravintoaineita, saamme vakavia ongelmia. Siksi ei voi pitkään aikaan elää pelkällä vedellä ja Jerkyllä. Mutta todellisessa hätätilanteessa elintarvike kuten Beef Jerky auttaa ehdottomasti pidentämään olemassa olevia varastoja, kattamaan kaloritarpeen ja täyttämään vatsan.
Periaatteessa tarvitsemme toki mm. monimutkaisia hiilihydraatteja sekä riittävästi vitamiineja (erityisesti C-vitamiinia). MUTTA Jerkyllä on varmasti korkea arvo jokaisessa hätävarastossa. Se on helppo syödä, koska sitä ei tarvitse kypsentää. Se on turvallisesti pakattu. Sitä voi hyvin säilyttää, se säilyy pitkään, eikä vie paljon tilaa hyllyillä. Se tarjoaa suuren määrän tärkeää proteiinia ja on kaloritiheä. Kuten sivusto survivalmesserguide.de osuvasti kirjoittaa:

"Helppo syödä, helppo ottaa mukaan ja pitkä säilyvyys – on järkevää varautua Beef Jerkyn avulla."

Liha – erityisesti säilykkeet – suositellaan virallisesti ehdottomasti hätälistoille. Jos haluaa huolehtia terveydestään myös hätätilanteessa, on Jerky varmasti parempi valinta kuin säilykeliha.

Voinko kokata Beef Jerkyn kanssa?

Kyllä voi. Jerkyä voi lämmittää ja/tai uudelleen kosteuttaa. Sitä voi käyttää maku- ja proteiinilähteenä keitoissa tai pataruoissa. Internetissä on lukuisia reseptejä. Mutta pelkällä Jerkyllä, sipulilla, jauhoilla, vedellä ja mahdollisesti perunoilla, riisillä tai pavuilla voi helposti tehdä pataruoan, joka tarjoaa keholle ravinteita ja energiaa. Valmiiksi maustettu Beef Jerky antaa makunsa pataruokaan, ja se maistuu oikein hyvältä.

Eikö Jerky tee kovin janoksi?

Perusteltu ajatus, sillä vesi voi olla joskus niukkaa. Mutta kun katsoo suosittujen säilykepataruokien ravintoarvoja ja vertaa niitä (ainakin meidän) Beef Jerkyyn, huomaa, että se on harhaluulo. Tavallisissa linssi-, makkara- ja papupataruoissa tölkeissä kaupan hyllyllä on keskimäärin 4 g suolaa annosta kohden, meidän Jerkymme noin 2,5 g. Jerkyssä on keskimäärin 25 g proteiinia, tölkkipataruoassa vain noin 8 g. Proteiini antaa energiaa ja pitää nälän loitolla pidempään. 50 g Jerkyä sisältää siis saman verran suolaa, mutta enemmän kaloreita ja paljon paremman proteiinipitoisuuden.

Voiko lapseni syödä Jerkyä hätätilanteessa?

Kyllä, eikä vain hätätilanteessa ;). Monet asiakkaamme kertovat meille jatkuvasti, että heidän lapsensa rakastavat Jerkyä. Kaikki miedot maut (Austrian Style, Salt and Pepper tai Smoky Original) sopivat ehdottomasti lapsille.

Uskon, että olemme käsitelleet tärkeimmät kysymykset. Kuivattu liha on aina ollut selviytymisruokaa, ei vain Covid-19-viruksen aikana.

Pysykää rauhallisina ja viileinä, viettäkää mukavia aikoja kotona, välttäkää turhia matkoja ulkomaailmaan ja hankkikaa itsellenne järkevä, pieni hätävarasto. Ja älkää unohtako käsienpesua! ;)

Tässä vielä muutama hyödyllinen linkki, jotka auttavat valmistautumaan hyvin hätätilanteeseen:

Oikea "varautuminen" (Itävallan siviilisuojeluyhdistys)
Opas hätävarautumiseen ja oikeaan toimintaan hätätilanteissa (BKK)
Siviilisuojelukonsepti – hätävarasto kotiin
Miksi kotona tulisi aina olla perustarvikkeita


Takaisin blogiin
Jätä kommentti