Was ist Natriumnitrat und warum wir es NICHT verwenden

Mikä on natriumnitraatti ja miksi emme KÄYTÄ sitä

Benjamin Jacobs

Hei Jerky Nation!

Valmistamme Beef Jerky -tuotteemme parhaasta itävaltalaisesta naudanlihasta emmekä suostu käyttämään lainkaan kemikaaleja. Mutta mistä kemikaaleista tässä oikeastaan puhutaan? Käsittelemme aihetta kahdessa lyhyessä blogikirjoituksessa ja selitämme, mitä emme halua jerkyssämme olevan.

Elintarviketeollisuuden ensimmäinen pahis, josta tänään lyhyesti puhumme, on nimeltään natriumnitraatti.

Nitraatit itsessään eivät ole vaarallisia. Lihanjalostusteollisuudessa natriumnitraattia käytetään yleensä lisäaineena. Miksi? Lyhyesti sanottuna: liha säilyttää punaisen värinsä. Tällä tavalla jopa vanha liha voidaan saada näyttämään hyvältä.

Miksi emme käytä sitä? Natriumnitraatit muuttuvat elintarvikkeissa ja ihmisen kehossa nitraiteiksi. Nitraatit laajentavat verisuonia ja alentavat verenpainetta, mikä on todistettu. Suuremmat nitraattimäärät voivat johtaa myrkytyksiin. Mutta se ei ole vielä kaikki, tilanne on vielä pahempi

Nitraatti voi kehossa muuttua nitrosamiineiksi, jos se otetaan samanaikaisesti lihasta tai maitoproteiinista. Nitrosamiinit ovat todistetusti voimakkaasti syöpää aiheuttavia.

Yhteenveto: lihamme ei ehkä ole kirkkaan punaista, mutta Simple Jerkyn tuotteissa ei ole mitään, mikä on todistetusti syöpää aiheuttavaa. Siksi kieltäydymme kiitollisina natriumnitraatista!

Lähes kaikki jerky-valmistajat, myös "pienet" valmistajat, käyttävät natriumnitraattia "säilöntäaineena". Pienessä verkkotutkimuksessani löysin vain yhden jerky-tuotteen saksankielisellä alueella, joka ei sisällä natriumnitraattia. Kuluttajia houkutellaan usein lauseilla kuten "terveystietoinen ruokavalio", "terveellinen kuivattu lihapala" ja "Paleo-ruokavalio".

Kuinka terveellistä tämä jerky on, kun siihen lisätään syöpää aiheuttavia aineita, joita ei tarvitsisi olla? Tuotantomme on vaativampaa, koska emme käytä tiettyjä lisäaineita. Siksi voimme kuitenkin hyvällä omallatunnolla kutsua jerkyämme luonnolliseksi välipalaksi emmekä johda ketään harhaan.

 

Takaisin blogiin
Jätä kommentti