Warum Phosphate in Lebensmitteln und warum wir KEINE verwenden

Miksi fosfaatteja elintarvikkeissa ja miksi ME EMME käytä niitä

Benjamin Jacobs

Hei Jerky Nation!

Tässä on osa 2 pienestä sarjastamme "Kemia ei kuulu jerkyyn". ;)

Tänään puhumme fosfaateista. Fosfaatteja esiintyy luonnostaan, mutta tässä puhumme keinotekoisista fosfaateista. Näitä käytetään lannoitteissa, pesuaineissa ja.....elintarvikkeissa. Elintarviketeollisuudessa fosfaatteja käytetään muun muassa makuaineina (tai ilmoitetaan?). Niitä tarvitaan liuottamaan kalsium-magnesium-siltoja lihaksen lihassa (aktiini- ja myosiinifilamenteissa). Näin ne lisäävät lihan vedenpidätyskykyä. Fosfaatit myös nostavat lihan proteiinin pH-arvoa, ja seurauksena proteiini voi sitoa enemmän vettä.

Mitä tämä kaikki tarkoittaa lyhyesti? Fosfaatit lihassa = korkeampi veden sitomiskyky. Korkeampi vesipitoisuus = enemmän painoa.

Virallisesti fosfaatit toimivat makuaineina. Teollisessa todellisuudessa kyse on kuitenkin painosta. Korkeampi vesipitoisuus tarkoittaa enemmän painoa. Lihantuotannossa fosfaatit toimivat ikään kuin "venyttäjinä" tai "täyteaineina". Ostat siis lihatuotteen, jossa on tietty paino. Mutta valmistaja säästääkseen käyttää fosfaatteja saavuttaakseen saman myyntipainon. Fiksua, eikö? Me emme halua olla niin "fiksuja" ja emme käytä fosfaatteja.

Fosfaatit aiheuttavat monenlaista haittaa keholle, ja fosfaattien saanti onkin kaksinkertaistunut viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana. Fosfaatit estävät kalsiumin imeytymistä, liuottavat kalsiumia luista ja lisäävät näin todistetusti osteoporoosiriskiä. Lisäksi fosfaatti muuttaa verisuonten sisäseiniä, mikä lisää huomattavasti sydäninfarkti- ja aivohalvausriskiä. Munuaissairaille korkea fosfaattiarvo voi olla jopa hengenvaarallinen.

Keinotekoiset fosfaatit, joita elintarviketeollisuudessa käytetään, ovat toisin kuin luonnolliset fosfaatit liukoisia ja imeytyvät siksi täysin kehoon. Nykyään kehomme on käytännössä tulvinut fosfaateista, vaikka tiedetään, kuinka haitallisia korkeat fosfaattipitoisuudet ovat.

Yhteenveto: emme käytä FOSFAATTEJA. 50 grammaa Simple Jerkyä ON 50 grammaa Simple Jerkyä ilman, että nostamme tuotteen vesipitoisuutta ja siten painoa keinotekoisesti. Siinä kaikki!

Takaisin blogiin
Jätä kommentti